Carlos van der Veek, mede-oprichter van Fluwel, weet alles van bloembollen en kan er ook heel enthousiast over vertellen. Op deze pagina maakt u kennis met Carlos en zijn visie op bloembollen, Fluwelkwaliteit en de moderne bloembollenhandel, online en offline.
Narcissenspecialist
Carlos is geboren tussen de narcissen. "Bij mijn geboorte kwam er een dokter aan huis die sigaren rookte," vertelt Carlos. "Dat moet het eerste zijn geweest wat ik rook: de geur van sigaren, en die van narcissen." Want narcissen waren er bij Carlos thuis overal. Zijn vader kweekte ze, en toen hij met kweken stopte, begon hij met het verzamelen van bijzondere soorten.
"Het is klein begonnen, met maar een paar soorten," herinnert Carlos zich. "Om wat bijzondere soorten te kunnen laten zien aan kwekers uit de buurt hebben we een paar narcissen in de tuin laten zetten. Dat waren toen de spleetkronen, dat kwam net 'n beetje op, voor de kwekers in onze buurt – de Zijpe – was dat nieuw." Het werd een succes, kwekers én veredelaars werden enthousiast, nieuwe soorten werden aangeplant. "Als iemand met wat nieuws kwam, vroeg die of wij dat in de tuin wilden planten. Zo is de verzameling gegroeid." Inmiddels is het de grootste narcissenverzameling ter wereld.
Van export tot internet
In navolging van zijn vader werd Carlos een echte narcissenspecialist. "Met 'n beetje geluk ben ik toen de export ingerold, in de jaren 80. Dat was een leerzame tijd. Dankzij de narcissentuin had ik goede contacten met veel kwekers en dat is alleen maar gegroeid." Het idee om zelf wat te beginnen in de bloembollenhandel kwam toen vanzelf.
In de jaren 90 waren het vooral postorderbedrijven die de bloembollenmarkt veranderden. Klanten kozen tulpen of narcissen uit een catalogus en die werden dan besteld. "We hadden toen zelf al wel een klein webwinkeltje, maar veel stelde het niet voor. Toch geloofde ik wel dat daar toekomst in zou zitten."
Fluwel opgericht
"Het bedrijf droeg mijn naam. Toen m'n broer Sigge erbij kwam konden we dat wel zo laten, die heet immers ook Van der Veek." Het bedrijf groeide echter verder. Eric Breed ("net zo'n bloembollennerd als ik," aldus Carlos) en Jeroen van den Hoek ("Een pratende tulp") sprongen op de kar, er moest een andere naam komen. Daar is lang over gepraat, uiteindelijk werd het Fluwel. Een naam die mooi klinkt, maar ook een afkorting is: Flowers love u, we enjoy life.
Carlos wil van Fluwel het centrum van de Europese bloembollenwereld maken. "We verzamelen kennis en delen die ook, we verzamelen bollen en verkopen ze, en meer: we veredelen narcissen, krokussen en tulpen, in de toekomst misschien nog wel andere bloemen ook." Ambitie is er genoeg, dat hoor je wel als je met Carlos spreekt.
Fluwelkwaliteit
Jaren werkte Carlos in de export. "Vaak zag ik dat de beste bollen, de exclusieve soorten, naar verre landen als Japan, Rusland en de VS werden verscheept. Op de Nederlandse markt zag je vooral de goedkopere soorten. Kwantiteit boven kwaliteit, en alles voor een lage prijs." Fluwel ontwikkelde de Fluwelkwaliteit, een eigen concept, met de nadruk op exclusieve bollen die de beste resultaten opleveren. "Omdat we via de webwinkel verkopen, houden we toch de prijs laag. Voor de klant is dat dus dubbele winst."
De Fluwelkwaliteit is niet alleen op het internet een succes. In beroemde toontuinen zoals die van slot Ippenburg in Duitsland of de Keukenhof in Nederland zijn de bijzondere bollen van Fluwel te zien. Steeds is dat het beste wat kwekers te bieden hebben. Carlos heeft oog voor kwaliteit en met kwaliteit wil hij van Fluwel iets groots maken. Dat is de ambitie.
"Vindt u het moeilijk om een keuze te maken help ik u graag door u te vertellen welke soorten ik de beste vind. Bekijk mijn persoonlijke bloembollen Top 10."
Werk aan de winkel
Hoge ambities kun je alleen waarmaken als je hard werkt. Carlos is de hele dag aanwezig op het bedrijf. Hij loopt door de bloembollenvelden om te zien of daar alles goed groeit en bloeit, hij bekijkt de gerooide bollen op kwaliteit, hij beantwoordt de vragen die binnenkomen – maar nooit alleen. Fluwel zou niet kunnen bestaan zonder de enthousiaste werknemers en zeker ook niet zonder de trouwe klanten.
"Dat is het mooie, je bouwt iets op," zegt Carlos dankbaar. Opbouwen, verder bouwen, en altijd ambitieus blijven: dat typeert Carlos en zo typeert het ook Fluwel.